چه کسی خرس‌های سیاه ایران را نجات می‌دهد؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

امروز میزبان محمدهادی فهیمی هنزائی یکی از کارشناسان فعال حوزه حیات‌وحش هستیم. فهیمی که چند سالی است در زمینه حفاظت از خرس‌های سیاه مطالعه، تحقیق و کار اجرایی می‌کند؛ در این ویدیوکست از دغدغه‌هایش و تلاش‌هایی که تاکنون در راستای حفاظت از خرس سیاه انجام شده صحبت خواهد کرد. تهدیدات پیش روی خرس‌های سیاه در ایران کم نیست، از روایت‌های عجیب و باورنکردنی عوام گرفته تا عدم پوشش بیمه افراد زیان‌دیده، همه این‌ها از مواردی است که نیازمند کار و حمایت مالی بیش‌تر از جانب نهادهای مسوول و بالاخص بخش‌های خصوصی است.

در این ویدیوکست به شما خواهیم گفت که کارشناسان برای مقابله با این شرایط تا امروز چه قدم‌هایی برداشته‌اند و چه کارهای دیگری هست که اجرای آن‌ها می‌تواند از این پس بر بقای خرس‌های سیاه تاثیرگذار باشد. اگر شما هم علاقمند به دانستن این موارد و مهم‌تر از آن شناخت یکی از منحصر به فردترین گونه‌های جانوری کشورمان هستید، با ما همراه شوید. نکته مهم: عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به خرس سیاه که در این ویدیوکست مشاهده خواهید کرد به موسسه حفاظت‌گران حیات‌وحش بدون مرز تعلق دارد.

دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. emi

    یاد جناب فهیمی گرامی حیف که این بزرگ مرد رو از دست دادیم

  2. Alirezarahmani19451945

    با سلام ،با توجه به دیدگاههای دو دوسته دیگرمون که زیاد موافق نیستم ،مبحث انقراض خرسهای سیاه فقط به این موجودات خلاصه نمیشه ،به نظر بنده بسیاری از. گونه های جانوریه ما رو به انقراض هستن و ما دوستدارانه حیاته وحش روزها در کوه و جنگلهای مناطق مختلف کشور فقط در حسرت یک لحظه دیدنه این موجودات ثانیه شماری میکنیم ،،باید عرض کنم که این علاقه این اشتیاق واقعا ستودنیه ،یک انسان باید چقدر عاشق باشه که بخواد از تمامه زندگیش بزنه و همه چیزشو در این راه بگذاره ،این کار جنابه فهیمی یه عشقی توش هست که فقط افراد کمی این عشق رو متوجهش میشن ،این همون عشقی هستش که ما دوست دارانه حیاته وحش داریم ولی فقط در حد توانه خودمون میتونیم کمک کنیم ،واقعا باید به جنابه فهیمی و فهیمی هایی که زندگیشون رو در این راهه بزرگ گذاشتند آفرین گفت و به وجودشون افتخار کرد …

  3. علیرضا

    به نظر من تمامه موارد ذکر شده واقعا اهمیت داره ،از لحاضه انقراضه گونه های مختلف چه حیوانی و چه گیاهی که بسیار نادر هستند از خرسهای سیاه گرفته تا درختانه کمیابه منطقه های هزار جریب شمال کشور که اسیر چنگاله سودجویان شده ،،،بعضی از ما دوستدارانه حیاته وحش و طبیعت برای یک لحظه دیدنه گونه های کمیاب و ارزشمند روزها در اعماق جنگها منتظریم تا شاید لحظه ای بیادماندنی برای ما خلق بشه و لذت ببریم ،،باید قبول کرد که دیگه در ایران از مکانهای بکر و دست نخورده خبری نیست از مکانهایی که گونه های جانوری و گیاهی در اون در امان باشن خبری نیست واقعا جای تاسف داره وقتی میبینیم در مرزه جنگلیه کشورمون با آذربایجان جنگلهای اونها بسیار بکر و مساعد برای زندگی و رشد گونه های جانوری و گیاهیه کمیاب هستش ولی در ۲۰۰ متری اونها جنگلهای ما فقط ویلاهای آنچنانی از وسط جنگل مثله قارچ رشد کرده واقعا جای تاسف داره ،،،،

  4. طاهر

    اهمیتی نداره چه کسی خرس های سیاه ایران را نجات می دهد. الان دایناسور ها نیستن چی شده مگه یا مثلا شیر و ببر و گورخر ایرانی نداریم چه اتفاق خاصی افتاده ؟؟؟

  5. سید هادی

    سلام ، راستش به نظرم این موضوعات خیلی هم اهمیت ندارند.
    از ابتدای آفرینش موجودات بی شماری منقرض شدن اما عدم وجود این موجودات تاثیر چندانی در زندگی ما نداره .
    اصلا نمی گم به حیوانات بها ندیم چرا اتفاقا به حقوق حیوانات باید احترام گذاشت همونطور که اهل بیت صلوات الله علیه ما رو به اینکار توصیه کردن ، اما اینکه کلی سرمایه خرج کنیم ( انسانی ، زمان ، پول ) که خرس سیاه رو نجات بدیم خیلی احمقانه است با توجه به وجود نیاز های بسیار حیاتی تر ، چرا شما عزیزان همین وقت و انرژی رو برای کودکان کار نمی زارید ؟ بچه های معصومی که از حقوق اولیه انسانی محروم هستند از خرس سیاه کم ارزش تر هستند ؟!
    الان شما خلعی احساس می کنید از انقراض شیر ایرانی ؟

    1. احمد

      دوست عزیز همه موجود در چرخه حیات با ارزش هستند .
      شما اتفاق “قتل عام گنجشک ها مائو” رو جست و جو کن و بخون و یا شهر “گربه ها مالاریا” و یا “سنجاب و بلوط” .

      این ها نمونه ای ساده از زنجیره حیات در کره زمین هستند شما اگر دیدت رو وسیع تر کنی متوجه میشی که انسان هم بخشی از این چرخه هست .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه