آینه‌ی «جانشین هابل» بالاخره آماده می‌شود

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ساخت تلسکوپ «جیمز وب»، تلسکوپی که قرار است جایگزین تلسکوپ فضایی هابل شود، به خوبی پیش می‌رود؛ طوری که مهندسان مشغول سر هم کردن آینه‌ی اصلی این تلسکوپ جدید هستند.

تا چند روز آینده، پروژه‌ی سر هم کردن آینه‌ی اصلی و ۱۸ قسمتی تلسکوپ جیمز وب به پایان خواهد رسید.

ناسا می‌گوید که چند ماه آینده را به صورت جدی روی تلسکوپ جیمز وب کار خواهند کرد. در هفته‌های اخیر، مهندسان مشغول سر هم کردن قسمت‌های بریلیومی (Beryllium) آینه‌ی اصلی بوده‌اند. در چند روز آینده، دو قسمت باقی‌مانده از ۱۸ قسمت آینه‌ی اصلی هم سر هم خواهد شد. این سازمان می‌گوید با توجه به اینکه در برنامه‌ی زمانی‌شان، مشکلات غیر منتظره هم لحاظ شده است، برنامه‌ی پرتاب این تلسکوپ فضایی در اکتبر سال ۲۰۱۸ با قدرت زیادی برقرار است.

«جان درنینگ»، مدیر پروژه‌ی تلسکوپ جیمز وب در ناسا، درباره‌ی وضعیت آن می‌گوید: «همه چیز تا به الآن به خوبی پیش رفته است. هشت ماه زمان اضافه هم در اختیار داریم که از این مقدار، حدود یک ماه را به انجام فعالیت‌های مختلف پرداخته‌ایم. فعالیت‌هایی هم که به صورت تمرینی سال گذشته داشتیم، کاری کرده است که امروز مثل یک ماشین روان حرکت کنیم.»

تلسکوپ جیمز وب، پروژه‌ای مشترک بین ناسا و سازمان‌های فضایی اروپا و کانادا است. دانشمندان قرار است به کمک این تلسکوپ، دنبال اولین ستاره‌هایی که در عالم بوجود آمده‌اند بگردند. تلسکوپ جیمز وب قرار است یک آینه‌ی ۶٫۵ متری داشته باشد؛ یعنی قدرت جذب نور این تلسکوپ نزدیک به ۷ برابر از هابل بیشتر خواهد بود. تلسکوپ جیمز وب هم‌چنین به سنسورهایی مجهز است که نسبت به نور فروسرخ حساس هستند، در نتیجه می‌تواند حتی نور اشیایی که بیش از ۱۳٫۵ میلیارد سال پیش (نزدیک به زمان بوجود آمدن دنیای فعلی) تابیده شده‌اند را پیدا کند.

JamesWebbTelescope

مهندسان مشغول سر هم کردن قسمت‌های پایانی تلسکوپ جیمز وب هستند.

تیم‌های مختلف اروپایی، امریکایی و کانادایی، ستاره‌هایی مصنوعی را در مقابل آینه قرار داده‌اند تا حالت‌های مختلفی که ممکن است در آسمان با آن برخورد کنند را برای‌ تلسکوپ شبیه‌سازی کنند. داده‌هایی که از این شبیه‌سازی‌ها به دست می‌آید، برای ساخت تلسکوپ جیمز وب بسیار مهم خواهد بود. ساخت تلسکوپ جیمز وب هزینه‌ای ۸ میلیارد دلاری داشته است.

منبع: NPR

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. محسن

    یعنی ۸ میلیارد برا ساخت یک تلسکوپ میدن
    ما کل پروژه تحقیقمون هم اینقد نیس

    1. hadi

      هشت میلیارد دلار. میشه حدودا ۳ هزار میلیارد تومن. D:

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه