بالاخره تجهیزات حیاتی برای فضانوردان ایستگاه بین‌المللی ارسال شد

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

یک موشک برای ارسال غذا و تجهیزات ضروری به ایستگاه بین‌المللی فضایی پرتاب شد. این پرتاب بعد از ماه‌ها انتظار و تلاش‌های ناموفق سرانجام به نتیجه رسید و تجهیزات را برای فضانوردان ارسال کرد.

موشک Atlas 5 که الان در راه است، قرار بود سه روز پیش از ایستگاه نیروی هوایی Cape Canaveral در آمریکا عازم شود ولی به دلیل شرایط آب‌وهوایی نامساعد، این سفر به تاخیر افتاده بود.

این موشک حاوی کپسولی به نام «سیگنوس» (Cygnus) است که اگر کارها طبق برنامه پیش بروند، روز چهارشنبه به دست افراد مستقر در فضا خواهد رسید. از ماه فروردین تا حالا این اولین موشکی هست که برای آن‌ها ارسال می‌شود.

سایت پرتاب موشک Atlas 5

سایت پرتاب موشک Atlas 5

در این کپسول ۳۵۰۰ کیلوگرم بار شامل مواد غذایی، ابزار کامپیوتری، ملزومات قدم گذاشتن در فضا، وسایل علمی و سایر اقلام مورد نیاز و ضروری گذاشته شده است. ایستگاه مستقر در فضا که منتظر این کپسول هست، الان برای ۴ ماه آینده غذا دارد ولی برنامه به این قرار است که همیشه شش ماه جلوتر مواد غذایی که برای زنده ماندن لازم هستند در سفینه مهیا باشد.

«توری برونو» (Tory Bruno)، مدیر شرکت سازنده‌ی موشک در توییتر خود به طنز نوشته: “بابانوئل در راه است.”

کپسول سیگنوس، حاوی غذا و تجهیزات برای فضانوردان مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی

کپسول سیگنوس، حاوی غذا و تجهیزات برای فضانوردان مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی

شش فضانوردی که فعلا در آن ایستگاه مستقر هستند، گفته‌اند که می‌خواهند هنگام عبور از فراز اقیانوس اطلس، از کپسول سیگنوس عکاسی کنند. «اسکات کلی» (Scott Kelly)، یکی از فضانوردان، در توییتر خود نوشت: “تصویر خوبی در افق شکار کردیم.”

از ماه فروردین تا حالا این اولین موشکی هست که برای آن‌ها ارسال می‌شود.

مدتی بود که کم شدن تجهیزات و غذا باعث نگرانی همه شده بود. قضیه این‌طور بود که دو شرکت خصوصی Orbital ATK و SpaceX با ناسا قرارداد همکاری نوشتند تا تجهیزات لازم برای پرتاب کپسول را تامین کنند. اما موشک‌های هر دو شرکت حین پرتاب با مشکل مواجه شدند. پرتاب موشک SpaceX در خرداد ماه موفقیت‌آمیز نبود و موشک Orbital ATK هم در مهرماه منفجر شد. اوایل سال میلادی گذشته (حدود دی‌ماه گذشته) هم روسیه اقدام به پرتاب موشکی کرده بود که آن هم شکست خورد.

در نهایت همان شرکت Orbital ATK موشکی به نام Atlas 5 را از یک شرکت دیگر خرید تا این ماموریت را به سرانجام برساند.

تا این لحظه همه چیز در مورد پرتاب Atlas 5 درست پیش رفت و محموله در حال رسیدن مقصد است.

Atlas 5 در زمان پرتاب

Atlas 5 در زمان پرتاب

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه