آیفون‌های بازار ایران در یک‌شب غیب شدند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چهار روز پیش در دیجی‌کالا مگ خبری منتشر کردیم و از احتمال اجرایی شدن ابلاغیه‌ی جمع‌آوری آیفون‌های بازار خبر دادیم. از دیروز ظهر این ماجرا ابعاد جدیدی به خود گرفت. چند فروشگاه محصولات اپل در تهران پلمپ شده‌اند و بسیاری از فروشندگان از فروش آیفون به خریداران امتناع می‌کنند.

چند روز پیش عباس نخعی، مدیر کل دفتر مبارزه با کالای قاچاق گفته بود که اگر شرکت اپل تا روز اجرای طرح رجیستری، به ثبت نمایندگی رسمی در ایران اقدام نکند، قطعا تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند از بازار جمع‌آوری خواهند شد و به‌هیچ‌عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت. او پیش از این هم به احتمال اجرایی شدن این موضوع از اوایل مرداد خبر داده‌ بود. او در خصوص زمان اجرای طرح رجیستری موبایل نیز گفته بود که با توجه به اتمام مقدمات طرح رجیستری و تاکید معاون اول رییس‌جمهور بر اجرای هرچه سریع‌تر آن، طرح رجیستری موبایل تا اول مرداد ماه اجرایی خواهد شد. از دیروز شاهد هستیم که در راستای همین ماجرا، چند مرکز فروش محصولات اپل و چند مغازه در ایران پلمپ شده‌اند.

تا این لحظه مشخص شده که فروشگاه‌های عمده‌ای که پلمپ شده‌اند در دو مرکز خرید چارسو و بازار موبایل واقع هستند و به وابسته به دو شرکت عمده‌ی واردکننده‌ بوده‌اند.

تحت تاثیر این شوک، عمده‌ی فروشندگان محصولات اپل از فروش آیفون به خریداران امتناع می‌کنند. اتفاقات چند روز اخیر سوال‌های بی‌شماری را در ذهن ما ایجاد می‌کند؛ آیا این موضوع موقتی است و به‌زودی ختم به خیر می‌شود یا ماجرای خرید آیفون و دیگر محصولات اپل به کابوسی برای طرفداران این برند مبدل خواهد شد؟ آیا این بحران درنهایت به نفع مصرف‌کننده‌ی نهایی خواهد بود؟ آیا رقبای اصلی اپل در ایران از این موضوع منتفع خواهند شد؟ شما چه فکر می‌کنید؟

بروزرسانی [۹۵/۵/۲]: آیفون همچنان در کما؛ آیا طرح رجیستری اجرایی شده؟

     ‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰۱ دیدگاه
  1. علی

    اینقدر خودتان را ناراحت نکنین بروید یه دونه مودم تو جیبی بخرید با گارانتی بعد همیشه اینترنت هم داشته باشید. اگر فقط مشکل اینترنت دارید ولی اگر مشکل پیام و تماس ….. دارید باید دست دوم اپل رو بخرید.
    ولی منتظر گرون شدن این محصولات اپل باشید چون اونایی که از قبل اپل رو میفروختن همرو مطمئن باشید که اکتیو کردن و اون موقع ممکنه گوشی رو با سیمکارت بفروشن اونم با قیمتی گزاف.
    امیدوارم که این طرح لغو بشه و اجرای آن منحل شود.
    باید خود مردم پیگیر بشن. اپل هم عمرا بیاد نمایندگی بزنه.

  2. سجاد

    آخ آخ ، کمر اقتصاد آمریکا رو شکوندیم بااین حرکت!

  3. iman

    بادرودواحترام
    کمپانی اپل درحال حاضر باخرید شرکت های مختلف درحال تبدیل شدن به بزرگترین غول سرمایه داری درحال وآینده است .این برندمعتبربه خاطرساخت گوشی های خاص خودچه ازلحاظ نرم افزاری وچه ازلحاظ سخت افزاری مشتریان زیادی رابه سوی خودجذب کرده البته دربازارامروزدنیا خلاقیت حرف اول رابه کرسی می نشاند،بنابراین هیچ چیزقابل پیش بینی نیست.اپل درحال حاضر به دنبال بازارهایی جدید برای محصولات خوداست.حتی برای محصولات دسته دوم خود درحال مذاکره با کشور هندوستان می باشد.امادرآسیا جنوب غربی کشوری بنام ایران با بازارعظیم خود چشم هربرندی رابه سوی خودجلب می کند.ولی مشکلی دراین میان وجوددارد.در۱۰سال گذشته به خاطر تحریم های شدیدآمریکا ،کشورها وکمپانی های مختلفی چون درمعاملات خودازدلاراستفاده می کنندازمذاکره مستقیم با ایران سربازمی زنند.درحال حاضر۴مدعی درایران پرچم دارنمایندگی اپل درایران هستند که هیچ کدامشان ازطرف این کمپانی موردتأیید قرارنگرفته اند.امادرمورد این جوی که دریک ماه گذشته درمورداولتیماتوم به این کمپانی برای مشخص کردن نماینده گی خوددرایران صورت گرفته کارشناسان مختلف نظریات گوناگونی رامطرح کرده اند،اما چیزی که بیش ازهمه شایدبیشرازهمه نظرهارابه خودجلب کرده این است که افرادی قصددارندبااین به اصطلاح ترفندتوجه این کمپانی رابه خودجلب کرده و…..امااین فقط یک نظریه است البته دلیل برای این موضوع وجوددارد درحالی که درایران ماشاهدواردات چندین برنددرزمینه های مختلف هستیم .ولی این اولین باراست که سازمان های دولتی دست به این اقدام می زنند.هرچنداین اقدام درظاهرلباس اقتدارگرایانه ای به تن دارد.ولی هیچ گاه با این اقدامات نمی توان موازنه قوانین پولی واقتصادی دنیا رابرهم زد .توصیه می شود تنها بادیپلماسی می توان دردنیای امروز به پیروزی رسید.

    باتشکر

  4. رضا

    به نظر من این طرح خوبیه و اگه کامل أجراس کنن به نفع کشور و مردم هست . در خصوص ریجستر کردن این موضوع توی تمام دنیا مرسوم هست و برای مبارزه با قاچاق استفاده میشه دوستانی که ترکیه مسافرا کردن و تجربه خرید موبایل دارن میدونن که اونجا هم این موضوع وجود داره و چیز عجیبی نیست . برای داشتن یک اقتصاد خوب ما به این مورد نیاز داریم .

    اگه این طرح تمام و کمال اجرا بشه أصلا چیز بدّی نیست و باعث بهبود بازار موبابل در ایران میشه . دوستانی که از حقوق مشتری حرف میزنن متاسفانه تا الان تجربه خرید از یک فروشگاه که حقوق مشتری رو رعایت میکنه رو نداشتن . اگه از اپل أستور واقعی خرید کنید شما تا ١۴ روز حق دارید که گوشی رو برگردونید یا تعویض کنید بدونه اینه نیاز باشه به فروشنده توضیح بدید که دلیلان چی هست . در مایکروسافت أستور این زمان ۴۵ روز هست بله ۴۵ روز این تجربه شخصی من هست که در أمریکا زندگی میکنم . سه بار گوشی عوض کردم و در اخر هم پس دادن و پولم رو پس گرفتم . حتی شارژر و کابل و جعبه رو نگه داشتم و در اخر معزرت خواهم کردن که گوشیشون رو دوست نداشتم . چه خوب میشه اگه یه اپل أستور هم توی ایران وجود داشته باشه . اما به خاطر طحریم ها این موضوع پیچیده هستش اما شرکتهای بزرگی مثل سامسونگ و الجی که بازار بزرگی توی ایران دارن چرا حقوق مشتری إیرانی رو رعایت نمیکنن و خدماتشون رو کامل نمیکنن دلیل مشخصی داره چون این شرکتها بیش از ٩٠درصد فروششون در ایران از رَآه قاچاق هست و اگه طرح مورد نظر اجرا بشه این فروشنده ها راهی جز پیروی از قوانین داخلی شرکتهاشون ندارن و این یعنی یه قدم به جلو و امکان سود بردن شهروندان إیرانی .

    1. کاترین

      با پاراگراف اول شما موافقم برادر

  5. یکی از همین مردم

    یه بازار سیاه جدید درست میکنن که هرکی بره خارج از کشور برگرده یه پولی میگیره میره براتون اپل رجیستر میکنه، خوبه اینم اشتغال زایی دیگه. معلوم نیست کودوم کله گنده ایی که نفوذ داره رفته کلی وارد کرده مشکل رجیسترشونم حل کرده، حالا تو بازار سیاه میخواد چند برابر بفروشه. قانون خوبه منتها برای همه و در مورد همه چیز و همه جا، نه فقط برای منافع عده خاصی

  6. هوشنگ

    چرا فقط اپل ؟
    چرا مثلا مایکروسافت یا گوگل نه ؟ چون بدون مایکروسافت و گوگل فلج میشیم اونا برابر ترند ؟
    تصویب این قانون وقتی امکان اجرای کاملش وجود نداره از اول اشتباه بود .

  7. اکبر

    سلام
    من فک میکنم اون مسعولین عزیزی که این قانون رو وضع کردن، به گمان خودشون فک کردن ک همین فردا اپل میاد و نمایندگیش رو توو ایران تاسیس میکنه!!! نه آقایووون، توروخدا یکم قبل از کاری ک میکنید فکر کنید!!! ینی واقعا تنها راهه اینکه یه شرکت رو به نمایندگی زدن در ایران تشویق کنیم، جمع کردن اون محصولات و تهدید کردنشه؟؟!!! اینطوری که بدتر میشه اوضاع!!!!!! بجای اینکه سعی کنیم خودمونو به اون سطحی برسونیم ک اونا خوشونو بکشن تا توو کشور ما نمایندگی داشته باشن، نگا چکارا میکنیم؟؟! ای باباااااااا… هی گفتیم و گفتیمممم، اما……

  8. سجاد

    بعضیادجوری میگن خوب شد و اپل حق ما رو رعایت نمیکرد و ما رو آدم حساب نمیکرد انگار بقیه چه خدماتی دادن به ایرانی ها
    الان شرکتهای هواوی و شیائومی مثلا شما رو آدم حساب میکنن؟ اصلا گوگل ایرانیا رو آدم حساب میکنه؟ شما جی میل برای ایران بساز برو توی پلی استور گوگل ببین چی گیرت میاد ! ولی اگه با اکانت آمریکا مقایسه کنی میفهمی چیه
    مگه الکیه که تحریمهای آمریکا علیه ایران رو یه شرکت رعایت کنه و یه شرکت رعایت نکنه
    مثلا مایکروسافت مارو آدم حساب کرده ؟ چرا ویندوزش رو قانونی نمیفروشه
    چرا توی ویندوز ۱۰ وقتی لوکیشن ویندوز رو میذاری ایران فروشگاهش از کار میفته و کلی از سرویسهای ویندوز از دسترس خارج میشه !؟
    برای استفاده و بهره مندی کامل از هر محصولی و خدماتش برای ما بهتره اکانت آمریکا و در درجه دوم اکانت کشور های اروپایی داشته باشیم که در اون صورت شخصا فکر میکنم اپل بهترین و درجه یک ترین محصولات و خدمات رو ارایه میده
    حرف پایانی هم اینکه جمع شدن محصولات اپل فقط یه نمایشه و حتما دوباره راه میفته چون افرادی پشت ماجرا بهره مند میشن و فقط قرار بوده کمی با ساماندهی و متمرکز تر بهره مند بشن! حاصلش هم به صورت مقطعی کاهش محصولات و بعد گرون شدن محصولات و تایین کننده بودن قیمت توسط یه عده خاصه که قطعا به ضرر مصرف کننده خواهدشد

    1. فردین

      ایشالا که واقعا به خاطر قاچاق و نداشتن نمایندگی جلوش گرفته شده باشه، و امیدوارم کم کم جلوی بقیه قاچاق ها هم گرفته بشه.

      اما در مورد صحبت ابتدایی تون، الان مگه سونی، هواوی و سامسونگ توی ایران نمایندگی ندارن؟ اپل هم اگه بازار ایران براش اهمیت داره بیاد نمایندگی بزنه.
      همه این مواردی که میگیم راجع به فروش سخت افزار و خدمات سخت افزاری مثل گارانتی و تعمیرات هست که خودش باعث میشه یه عده هر چند خیلی کم صاحب شغل بشن و البته فایده بیشترش خدمات سخت افزاری بهتر هست.
      اما شما که درباره ویندوز ۱۰ یا خدمات پلی استور و اپ استور که صحبت می کنید در مورد نرم افزاره، که یه قسمت از مشکلاتش به خاطر تحریمه یه قسمت هم به خاطر نبودن قانون کپی رایت در ایران برای نرم افزارهای خارجی. در ثانی، گوگل مثل اپل انحصاری عمل نکرده، هم در مورد سخت افزارهای اندرویدی، هم در مورد نرم افزارهاش، الان این همه مارکت توی ایران هست که خدمات خوبی هم میدن، خصوصی هم هستن و اکثرشون به جایی وصل نیستن، پس خدمات پلی استور توی ایران اهمیت چندانی نداره.
      به امید این که یک روزی قانون کپی رایت (چه ایرانی چه خارجی) توسط مردم و دولت به رسمیت شناخته بشه.

      1. سجاد

        ببین دوست عزیز اگه در مورد گوگل صحبت میکنید که باید اندروید و خدمات پلی استور و سایر خدماتش رو بررسی کنید و خیلی ساده متوجه میشید که اونهایی که به هردلیل توی ایران قابل استفاده نیست از جانب اپل، از جانب گوگل هم همونطوره!
        سونی نمایندگی اول شخص نداره و محصولاتش رو تحت لیسانس داره توی ایران تولید میکنه و یه سریش هم از چین به صورت قانونی میاداما به شخصه دوربین حرفه ای سونی داشتم که خراب شد و نمایندگی فرستاد دوبی تعمیر کردن و مثل اولش نشد و بهم برگرردوندن در حالی که آیپد ایر داشتم و سوختع و فرستادم دوبی و یکی دیگه بهم دادن !!! اگه این کاری که اپل کرد رو هرشرکتی توی ایران میکنه اونم تحت اسم اصلی اون شرکت و نمایندگی اول شخص، لطفا نام ببرید!؟! اگه قراره من ۱ ماه بدون اون وسیله باشم تا بره دوبی که ترجیح میدم محصول درجه ۱ اپل رو بخرم تا محصول درجه ۴ تولید شده مختص خاورمیانه از کمپانی های دیگه !
        شما میدونی سامسونگ و ال جی و سایر برند ها چه خدماتی توی آمریکا یا اورپا به مشتری میدن ؟ حتی برند هایی که نمایندگی اول شخص دارن توی ایران مشابه آمریکا گارانیشون رو ارایه نمیدن ! (روی تلویزیون الی جی و تلویزیون و گوشی نوت ۵ سامسونگ برای نزدیکانم اتفاق افتاده)
        تمامی قطعات کامپیوتری از برند های مختلف گارانتی های درست حسابی دارند نه مثل اینجا که یه شرکتی وارد کرده و به اسم خودش گارانتی میکنه.
        مایکروسافت آیا نمایندگی داره که گوشیها با برندش به راحتی فروش میره ؟ بلک بری نمایندگی داره ؟ جالبه که بلک بری با سیستم عامل خودش حتی فارسی هم پشتیبانی نمیکنه و مردم میخرن!
        مایکروسافت به محض اینکه بفهمه شما ایرانی تمام سرویسهاش بسته میشه و ربطی به کپی رایت ندارهبه نظرم شما اطلاعاتت رو به روز کن بعد جواب کامت ها رو بده لطفا ( شخصا ویندوز ۱۰ اوریجینال دارم روی لپ تاپ دل که خود لپ تاپ هم از نمایندگی توی آمریکا خریده شده و وقتی کشور رو ایران بذارم به مشکلی که گفتم بر میخورم)
        در کل در مورد تمام حرفهایی که زدم یا تجربه کاربری شخصی دارم یا از نزدیکانم براشون پیش اومده و مثل خیلی افرار نظر دلخواهم رو کامنت نکردم
        اصل مطلب اینه که ا÷ل حداقل تکلیف مارو روشن کرده بود و گفته بود ساپورتی برای این کشور ندارم در حالی که بقیه یا ندارن یا نصفه نیمه دارن و سوال اینجاست که چرا به اونا کسی کاری نداره
        ببخشید طولانی شد ولی لازم بود مکامل توضیح بدم

  9. Reza

    اول باید در این مورد به صورت رسمی با شرکت اپل مذاکره میکردن و بعد در صورت عدم موافقت شرکت اپل اقدام به تهدید میکردن ، درست مثل اینه که یه کسی رو قبل از اینکه کار غلطی بکنه مجازات کنی ٠٠٠

    واقعا جالبه …

    البته چیزی که مسلمه ، اینه که شرکت اپل هیچ وقت به تهدید سر باز نمیده .

    به امید موافقت !!!؟

  10. مهرداد

    این طرف اتفاقاً خیلی برای ما که تو ایرانیم خوبه که شرکت ها متعهد به ارائه خدمات میشن.
    اما اگر اینکار رو نکنن خوب بازار ما رو از دست میدن که این برای اونها بد میشه نه ما البته بیشتر ما.
    و مسئله تحریم هم این دیگه به ما مربوط نیست مشکل از اوناست که با خودشون حل کنن کارخونه سی گار میزنن اینو نمی زنن؟

    بازار ایران باز پر سودی هست برای این شرکت های بزرگ که راحت نمی تونن چشم بپوشونن که بلای پژو سرشون میاد ینجا هم باید بشه بخوبی امتیاز گرفت.

  11. Hamdrz

    سیاست
    دوستان بالا دستی دیدن نزدیک سپتامبر داریم میشیم، و معرفی ایفون جدید! خب چرا اونها سوود نبرن از این بازاار!
    چجوری خودمونو جا کنیم ؟… اینجوری…
    کی باور می کنه کسی نگران خدمات پس از فروش باشه؟!

  12. محمدرضا

    حالا اگه به توریستی اومد ایرانا ، آیفون داشت چیکار کنه؟ همینجوری بدون سیم کارت !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه