هفت روز با دانش (۲۳ آذر ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

هفته‌ی گذشته را در حالی گذراندیم که دست کم دو اتفاق خیلی مهم داشتیم. اولی به نتیجه رسیدن کنفرانس تغییر اقلیم پاریس با توافقی شیرین بود و دومی بارش شهابی جوزایی. با هفت روز با دانش ۲۳ آذر همراه باشید.

۱. پاریس به توافق رسید؛ همه برای نجات زمین تلاش می‌کنند

پس از دو هفته مذاکره‌ی سخت و فشرده، نمایندگان ۱۹۵ کشور دنیا به توافق‌نامه‌ای رسیدند که از شتاب رو به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه گرمایش جهانی جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب امید می‌رود که تا پایان قرن ۲۱، میانگین دمای کره‌ی زمین کمتر از دو درجه‌ی سانتیگراد افزایش یابد. دو درجه‌ی سانتیگراد، مرزی است که دانشمندان می‌گویند در صورت گذر از آن، زمین وارد دورانی از فاجعه می‌شود. ادامه‌ی خبر توافق پاریس را بخوانید.

paris-agreement

۲. بارش شهابی جوزایی

یکشنبه شب اوج بارش شهابی جوزایی بود. شب دوشنبه ۲۳ آذر هم می‌توانید این بارش را تماشا کنید. بارش شهابی جوزایی یکی از بهترین بارش‌های شهابی سال است. این بارش شهابی پر از آذرگوی (شهاب‌های خیلی پرنور) است و ممکن است بتوانید تا صبح در هر ساعت تا ۱۰۰ شهاب را مشاهده کنید. برای تماشای این بارش شهابی، کافیست لباس‌های خیلی گرمی بپوشید و زیر آسمان شب در کیسه خواب فرو روید و تا جایی که چشمانتان سنگین نشده و خوابتان نبرده، صبر داشته باشید و به آسمان نگاه کنید. قطعا به این ترتیب تعداد زیادی شهاب می‌بینید. شهاب‌ها در کسری از ثانیه در آسمان پدیدار و ناپدید می‌شوند. بعضی از شهاب‌های خیلی بزرگ و پرنور هم مدت بیشتری در آسمان می‌مانند. خبر بارش شهابی برساووشی را بخوانید.

meteor-shower

۳. عکس‌های منتخب فراخوان «برف نو، سلام…»

هفته‌ی گذشته در بسیاری از نقاط کشور برف بارید و یک فراخوان عکس برگزار کردیم. شما هم عکس‌های خودتان را برای ما فرستادید و از بین آن‌ها تعدادی را انتخاب کردیم. عکس‌های منتخب را می‌توانید در نتیجه‌ی فراخوان برف نو، سلام ببینید.

Snow_1_822

۴. پروازهای ایر فرانس به ایران، سال آینده از سر گرفته می‌شود

شرکت‌های غربی مختلف، یکی بعد از دیگری آمادگی خودشان را برای ورود به چرخه‌ی اقتصادی کشور ایران نشان می‌دهند. شرکت هواپیمایی ایر فرانس هم از جدیدترین شرکت‌هایی است که تصمیم گرفته پس از برچیده شدن تحریم‌ها، پروازهای خود را دوباره به ایران از سر بگیرد. خبر مربوط به از سر گرفته شدن پروازهای ایر فرانس به ایران را بخوانید.

AirFrance

۵. آلودگی هوای پایتخت چین به وضعیت قرمز رسید

هفته‌ی پیش میزان آلودگی هوا در پایتخت کشور چین به «وضعیت قرمز» رسید و به همین دلیل محدودیت شرایط عبور خودروها و فعالیت برخی کارخانه‌ها در این شهر به‌وجود آمد. هفته‌ی گذشته شهر پکن ناسالم‌ترین هوای دنیا را داشت. تمام مدارس و پروژه‌های عمرانی شهر پکن پایتخت کشور چین، به دلیل میزان بسیار زیاد آلودگی هوا تعطیل شدند. خبر مربوط به آلودگی هوای پکن را بخوانید.

beijing

۶. مونالیزا بعد از پنج قرن هنوز شگفتی می‌آفریند

اسکن تابلوی مونالیزا و مطالعه‌ی دقیق و علمی آن، چهره‌های مخفی دیگری را در زیر نقاشی اصلی آشکار ساخته است. این کشف که هنوز گوشه‌های مبهم زیادی دارد، می‌تواند نگاه ۵۰۰ ساله‌ی دنیا به معروف‌ترین تابلوی نقاشی جهان را برای همیشه دگرگون کند. خبر مربوط به تابلوی مونالیزا را بخوانید.

Mona-Lisa-leonardo-da-vinci-smile01

۷. کامپیوتر کوانتومی ناسا و گوگل، ۱۰۰ میلیون برابر سریع‌تر از کامپیوترهای معمولی است

جعبه‌ی بزرگی که ناسا در ساختمان Advanced Supercomputing خود در «سیلیکون ولی» قرار داده، شاید از نظر ظاهری زیبا به نظر نرسد، اما یکی از قوی‌ترین کامپیوترهای حال حاضر دنیا است. این جعبه‌ی سیاه بزرگ، یک کامپیوتر کوانتومی به اسم D-Wave 2X است. این کامپیوتر، یکی از پیشرفته‌ترین کامپیوترهای کوانتومی ساخته شده است و می‌تواند مسایل پیچیده را، در چند ثانیه حل کند؛ مسایلی که کامپیوترهای معمول برای انجام‌شان، ممکن است نیاز به سال‌ها پردازش داشته باشند. ابعاد این کامپیوتر کوانتومی هم‌چنین از ابرکامپیوترهای معمولی بسیار کوچکتر است. خبر مربوط به کامپیوتر کوانتمی ناسا و گوگل را بخوانید.

D-Wave

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه