این هفته در دنیای تکنولوژی چه گذشت؟ (۲۲ مرداد ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
ویک این ریویو ۲

در هفته‌ای که گذشت، ما شاهد مجموعه‌ای از خبرهای ریزودرشت در حوزه‌ی دیجیتال و تکنولوژی بودیم. روز دوشنبه ۱۹ مرداد، داغ‌ترین خبر این هفته را شنیدیم. از این به بعد، گوگل یکی از زیرمجموعه‌های شرکت مادر «آلفابت» خواهد بود. در کنار این خبر و حواشی مربوط به آن، همچون هفته‌های گذشته، بازهم شایعات مربوط به گوشی‌های جدید اپل ادامه داشت. در ادامه‌ی این نوشته، این خبرها و دیگر رویدادهای مهم هفته‌‌‌ی گذشته را با هم مرور می‌کنیم.

‌‌   ‌

ماجرای گوگل و آلفابت

روز دوشنبه خبری مهم در فضای مجازی منتشر شد. «لری پیج» در پستی در بلاگ گوگل از تغییرات ساختاری عظیم در گوگل خبر داد. بنیان‌گذاران گوگل، شرکت مادری را به‌صورت هولدینگ و با نام «آلفابت» (Alphabet) راه می‌اندازند. آلفابت قرار است مجموعه‌ای از چندین شرکت باشد که مسلما بزرگ‌ترین‌شان گوگل است.

‌‌‌

لاری پیج

‌‌‌

در طی روزهای گذشته تقریبا تمام رسانه‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی در مورد گوگل و تصمیم جسورانه‌اش صحبت کرده‌اند. اگر می‌خواهید از دلایل این تصمیم گوگل سر دربیاورید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «آلفابت؛ نگاهی به جسورانه‌ترین و ترسناک‌ترین تصمیم گوگل» را از دست ندهید. داستان گوگل و تصمیمات جدیدش حواشی زیادی داشت؛ اما جالب‌ترین آن‌ها ماجرای گوگل و BMW است.

‌‌‌

BMW

‌‌‌

ظاهرا نام تجاری شرکت آلفابت و دامین Alphabet.com قبلا توسط BMW ثبت شده است و این شرکت هم قصد فروش آن‌ها را ندارد. با این حال، گوگل برای شرکت آلفابت خود، یک دامین عجیب انتخاب کرده. آدرس وب‌سایت شرکت آلفابت abc.xyz است.

‌‌   ‌‌

اپل و آیفون

چه بخواهیم، چه نخواهیم بیشتر خبرهای تکنولوژی به تلفن‌های هوشمند ارتباط دارد. این هفته هم مانند هفته‌های پیش، شایعات زیادی در مورد آیفون‌های جدید شنیدیم. یکی از افشاگرهای معروف اینترنت در توییتی از عرضه‌ی آیفون ۶c خبر داده. بر اساس اطلاعاتی که او به‌دست آورده، اپل «آیفون ۶c» را به همراه «آیفون‌ ۶s» و «آیفون ۶s پلاس» معرفی می‌کند.

‌‌‌

آیفون   ‌‌‌

از سوی دیگر، برخی شایعات از حضور قابلیت «فورس تاچ» در آیفون بعدی خبر می‌دهند. آیفون امسال در شکل و شمایل مشابه با مدل سال قبل است و تفاوت بزرگ در عملکرد نمایشگر آن خواهد بود. اپل قصد دارد تکنولوژی پیشرفته‌ی فورس تاچ را به نمایشگر پرفروش‌ترین محصول خود هم اضافه کند. این هفته، یک مقام مسوول در شرکت تحقیقاتی IHS ادعا کرد که شرکت‌های بیشتری می‌خواهند از نمایشگرهای OLED در محصولات بعدی‌شان استفاده کنند. از دید او، در سال ۲۰۱۶، اپل هم به سراغ OLED می‌رود. اگر می‌خواهید از همه‌ی اخبار مربوط به آیفون‌های بعدی مطلع شوید، ما این هفته مهم‌ترین شایعات مربوط به آیفون ۶s را یکجا در مقاله‌ای آوردیم. اپل، این هفته، فروشگاه اینترنتی‌ خود را با وبسایت اصلی‌اش ادغام کرد. یکی‌شدن فروشگاه اینترنتی‌ اپل با آدرس store.apple.com با وبسایت اصلی این شرکت یعنی apple.com با هدف آسان‌سازی فرایند خرید محصولات صورت گرفت.

‌‌‌   ‌

سامسونگ و گوشی‌های جدیدش

طبق برنامه‌ی قبلی، امروز پنجشنبه قرار است سامسونگ از دو گوشی «گلکسی نوت ۵» و «گلکسی S6 اج پلاس» رونمایی کند. روز دوشنبه تصاویر لو رفته‌ی جدیدی را از نوت ۵ به شما نشان دادیم. اطلاعات روی جعبه‌ی محصول با مشخصات لو رفته‌ی قبلی مطابقت دارد.

‌‌‌   ‌‌

سامسونگ‌‌‌

تا این لحظه اکثر منابع از به‌کارگیری یک تراشه‌ی ۶۴ بیتی Exynos 7420، چهار گیگابایت رم، یک دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی به همراه لرزشگیر اپتیکال و دوربین ۵ مگاپیکسلی برای عکس‌برداری‌های سلفی خبر داده‌اند. از قرار معلوم، گلکسی نوت ۵ یک صفحه نمایش ۵.۷ اینچی AMOLED با رزولوشن QHD خواهد داشت. به‌هرحال به‌احتمال زیاد، امروز تصاویر کامل‌تر و اطلاعات دقیق‌تری از گلکسی نوت ۵ به دست‌مان خواهد رسید. به ‌بهانه‌ی نزدیک شدن به مراسم معرفی گوشی گلکسی نوت ۵ پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به تاریخچه‌ی گوشی‌های گلکسی نوت شرکت سامسونگ داشته باشید.

هولوگرافیک

‌‌‌

سامسونگ همیشه در گوشی‌های جدیدش از آخرین دستاوردهای تکنولوژی استفاده می‌کند. جالب است بدانید که سامسونگ ایده‌ی استفاده از تکنولوژی هولوگرام در گوشی‌ها را در سر دارد. اسناد پتنتی مربوط به سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت روش استفاده از هولوگرام‌های تعاملی را در گوشی‌های هوشمند بررسی می‌کند.

‌‌‌

دو خبر دیگر از دنیای تلفن‌های هوشمند

در قلمروی گوشی‌ها دو خبر دیگر هم توجه ما را جلب کرد. اول این‌که عرضه‌ی جهانی وان‌پلاس ۲ شروع شد. شرکت وان‌پلاس از روز سه‌شنبه عرضه‌ی گوشی هوشمند وان‌پلاس ۲‌ را در خارج از چین آغاز کرد.

‌‌‌   ‌‌

کورتانا‌‌‌

دوم این‌که امکان جایگزین کردن کورتانا با گوگل ناو امکان‌پذیر شد. در آپدیت جدیدی که برای «کورتانا» (دستیار صوتی ویندوز) عرضه شده، می‌توان این دستیار صوتی را جایگزین دستیار صوتی گوگل یا همان Google Now کرد.

‌‌‌

اینتل و کوالکام

روز چهارشنبه اینتل از پردازنده‌های نسل ششم‌اش رونمایی کرد. نسل جدید پردازنده‌های اینتل، Skylake نام دارند. در این رونمایی که به مناسبت رویداد «گیمزکام» آلمان انجام شد، اینتل دو پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری جدید را برای رایانه‌های رومیزی معرفی کرد.

‌‌

کوالکام‌‌

شرکت کوالکام هم روز چهارشنبه جزییات جدیدی از اسنپ‌دراگون ۸۲۰ را منتشر کرد. این جزییات شامل پردازنده‌های گرافیکی و پردازش سیگنال تصویر هستند.

‌‌‌

دنیای رسانه

نسل جدید پخش‌کننده‌های بلوری در دست‌ساخت است. این پخش‌کننده‌‌ها می‌توانند ویدیوهایی را با کیفیت ۴K پخش کنند. به احتمال بسیار زیاد پخش‌کننده‌‌های بلوری Ultra HD، پاییز امسال عرضه می‌شوند. از دنیای پخش‌کننده‌های چند‌رسانه‌ای به سراغ دنیای رسانه‌های چاپی می‌رویم. در هفته‌ای که گذشت، بحث در مورد تصویر روی جلد مجله‌ی «تایم» نقل مجالس شد.

‌‌

تایم

‌‌

در شماره‌ی اخیر این هفته‌نامه، در قالب پرونده‌ای مفصل به پدیده‌ی واقعیت مجازی پرداخته شده است. نویسنده‌ی تایم هم سراغ خود «پالمر لاکی» (Palmer Luckey)، خالق هدست واقعیت مجازی «آکیولس ریفت» رفته تا مصاحبه‌ای اختصاصی با او ترتیب دهد. تصویر پالمر لاکی بر روی جلد مجله موجی از بازخوردها را از سوی اهالی رسانه به همراه داشته است. اما از رسانه‌ی چاپی هم فاصله می‌گیریم و به خبری در مورد جدیدترین نوع رسانه یعنی رسانه‌های اجتماعی می‌پردازیم. شنیده شده که هکرها از طریق اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی اطلاعات کاربران را می‌دزدند. چند وقت پیش، اطلاعات و داده‌های شرکت امنیتی Hacking Team به بیرون درز کرد. این شرکت امنیتی ایتالیایی، با ارایه‌ی نرم‌افزارها و خدمات هک و امنیتی برای کشورهای مختلف دنیا، توانسته بود برای خود اسم و رسمی پیدا کند. اپلیکیشن‌های معروفی مثل فیس‌بوک، واتس‌اپ، وایبر، تلگرام و گوگل کروم توسط Hacking Team دستکاری شده بودند. این نرم‌افزارها در ظاهر کاملا شبیه نسخه‌ی اصلی عمل می‌کردند، اما در پس‌زمینه تمام اطلاعات کاربر را می‌دزدیدند. آخر از همه‌ این‌که محدودیت ۱۴۰ کاراکتری توییتر در پیغام‌های خصوصی برداشته شد. قرار است محدودیت کاراکتر پیغام‌های خصوصی توییتر در اپلیکیشن‌های موبایل، کامپیوتر و هم‌چنین نسخه‌ی وب به ۱۰ هزار کاراکتر افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه