مهم‌ترین رویدادهای دنیای فناوری در هفته‌ای که گذشت (۱۵ مرداد ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
مرور رویدادهای هفته‌ی گذشته

امروز پنجشنبه ۱۵ مرداد، دقیقا در تابستانی‌ترین نقطه‌ی تابستان، می‌خواهیم مهم‌ترین خبرها و خواندنی‌ترین مقاله‌های هفته‌ی گذشته را با هم مرور کنیم. احتمالا شما که این نوشته را می‌خوانید، در جریان اکثر اتفاقات صورت گرفته در دنیای فناوری در روزهای اخیر قرار گرفته‌اید. اما این‌جا و در این نوشته، با نگاهی متفاوت، بهترین‌ها را برای شما انتخاب کرده‌ایم.

‌‌‌

هفته‌ای که گذشت، بیش از هر چیزی تحت تاثیر هفته‌ی قبل‌ترش بود! مایکروسافت ۷ مرداد، سرانجام نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ را عرضه کرد. در هفته‌ی گذشته، همچنان تب داغ ویندوز ۱۰ ادامه داشت. اگر می‌خواهید اطلاعاتی جامع در مورد ویندوزهای مایکروسافت به دست آورید «پرونده اختصاصی ویندوز» و همچنین مقاله‌ی «تکامل ویندوز به روایت تصویر» را از دست ندهید. از همان روزهای اول عرضه، ویندوز ۱۰ گرد و خاک زیادی به پا کرد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی NeoWin، ویندوز ۱۰ تا روز سه‌شنبه روی بیش از ۱۸.۵ میلیون سیستم نصب شد. نصب ویندوز ۱۰ کار اصلا سختی نیست و با فشار دادن چند کلیک می‌توانید ویندوز ۱۰ را دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر از این لینک استفاده کنید.

ویندوز ۱۰

با بروزرسانی سیستم‌عامل‌تان به ویندوز ۱۰، مرورگر پیش‌فرض شما به Microsoft Edge تغییر می‌کند. بسیاری از کارشناسان فکر می‌کنند مرورگر Edge از گوگل کروم و فایرفاکس بهتر است. اما اگر شما با مرورگر جدید مایکروسافت خیلی خوشحال نیستید، نیم‌نگاهی به مطلب «تغییر مرورگر پیش‌فرض در ویندوز ۱۰» داشته باشید. حتما خبر مربوط به نامه‌ی تند مدیرعامل موزیلا به مدیرعامل مایکروسافت را هم بخوانید. مدیرعامل موزیلا در نامه‌ای سرگشاده به اقدام مایکروسافت در دشوار کردن فرایند پیش‌فرض‌سازی برنامه‌ها در ویندوز ۱۰ انتقاد کرده است. درضمن این هفته در مورد لیستی از اولین گوشی‌های قابل ارتقا به ویندوز ۱۰ هم برای شما نوشتیم.

در هفته‌ای که گذشت، گزارشات مالی متعددی در رابطه با شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری منتشر شد. فیسبوک گزارش مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد درآمدش کمی بیشتر از آن چیزی بود که تحلیلگران انتظار داشتند. براساس این گزارش درآمد فیسبوک در این بازه‌ی زمانی ۴.۰۴ میلیارد دلار بود. شاید برای‌تان جالب باشد که فیس‌بوک قرار است با لیزر برای مناطق محروم اینترنت بفرستد.

‌‌

هوآوی شیائومی

 

 

هوآوی هم گویا روزهای خوبی را می‌گذراند. داده‌های موسسه Strategy Analytics برای سه‌ماهه‌ی دوم سال نشان از عقب‌ افتادن مایکروسافت و پیشی‌گرفتن هوآوی در بازار گوشی‌های موبایل دارد. خبر جالب دیگر این‌که به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی هوآوی و شیائومی در حال کار بر روی توسعه فناوری واقعیت مجازی خود هستند. احتمالا قرار است این شرکت‌ها حاصل کار خود را در سه ماهه‌ی سوم یا چهارم امسال رونمایی کنند. همچنین ظاهرا پیش‌بینی مدیرعامل هوآوی در مورد شیائومی به واقعیت پیوسته است. گزارش‌های بازار از درجازدن شیائومی در ورود به بازارهای جدید و موفقیت چشمگیر هوآوی در بازار گوشی‌های هوشمند خبر می‌دهند. با این وجود گزارش‌های رسیده از چین نشان می‌دهد که شیائومی احتمالا در اوایل سال آینده میلادی از چیپ‌ست‌های اختصاصی خود رونمایی خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

در حالی که هوآوی در بازار موبایل روز به روز پیشرفت می‌کند، اوضاع فروش گوشی‌های سونی زیاد خوب نیست. سونی گزارش مالی سه‌ماهه‌ی قبل خود را منتشر کرد. بر اساس گزارش مالی سه‌ماهه، سود سونی افزایش یافته، اما درآمدهای آن به دلیل کاهش فروش بخش موبایل بدون تغییر باقی مانده است. در بازار تبلت‌ها هم اپل بازاری را که خودش ایجاد کرد، از دست داده است. داده‌های جدید موسسه IDC نشان می‌دهد که فروش تبلت همچنان در سراشیبی سقوط قرار دارد. با این حال در بازار گوشی‌ها، اپل همچنان سلطه‌گری می‌کند. وب‌سایت تحلیلی comScore آمار مربوط به بازار گوشی‌های هوشمند را منتشر کرده که از صدرنشینی اپل خبر می‌دهد. در این میان گویا ال‌جی اوضاع مالی خیلی خوبی ندارد. براساس اخبار و آمارهای منتشر شده شرکت ال‌جی در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۱۵ با کاهش درآمد مواجه شده است. اما این هفته شنیدیم که کنارگذاشتن کوالکام، سودی زیادی برای سامسونگ به همراه داشته. بر اساس گزارش مالی سامسونگ، بخش نیمه‌رسانای این شرکت توانسته در سه‌ماهه دوم سال، ۱.۳ میلیارد دلار بر سود کلی این شرکت اضافه کند.

اوبر

در این هفته با خبر شدیم که اوبر با کمک مایکروسافت به ارزشی ۵۰ میلیارد دلاری رسیده است. این شرکت پس از فیسبوک تنها استارتاپی است که توانسته پیش از عرضه در بورس به چنین ارزشی دست پیدا کند. در ضمن مطلب «همکاری جالب اوبر با شیائومی» را هم از دست ندهید.

حالا می‌رسیم به دنیای جذاب تلفن‌های هوشمند. در حالی که احتمالا «گلکسی نوت ۵» تا یک هفته‌ی دیگر معرفی می‌شود، اطلاعات جالبی در مورد این پرچمدار ساسونگ شنیده شده. برخی تصاویر جدید از گلکسی نوت ۵، حذف درگاه microSD را تایید می‌کند. همچنین گفته شده که نوت ۵ در دو مدل یک سیم کارت و دو سیم‌کارته عرضه می‌شود. به‌تازگی بنچمارک جدیدی از دو گوشی گلکسی نوت ۵ و گلکسی S6 اج پلاس در برنامه AnTuTu ثبت شده است.

 

گلکسی‌های جدید

از سوی دیگر، یک وب‌سایت معتبر هلندی اخیرا قیمت‌های جدید را برای گوشی‌های گلکسی S6 و S6 اج شرکت سامسونگ درج کرده است که از کاهش قیمت‌ آن‌ها خبر می‌دهد. در این هفته پس از یک سلسله شایعات در مورد گوشی‌های جدید سونی (احتمال رونمایی از اکسپریا Z5 در شهریور، تصاویری از پرچمداران جدید سونی و خبر دزدیده شدن یک گوشی سونی پیش از معرفی)، سرانجام این شرکت دو گوشی میان‌رده‌ی «اکسپریا M5» و «اکسپریا C5 Ultra» را به طور رسمی معرفی کرد.

گوشی‌های جدید سونی

در این هفته هم شایعات آیفون ۶s همچنان ادامه داشت. مثلا تصاویر جدیدی از قاب طراحی شده برای آیفون ۶s را به شما نشان دادیم یا از این نوشتیم که آیفون ۶s در مرحله تولید قرار دارد. تصاویری احتمالی قطعات آیفون ۶s را هم به شما نشان دادیم. در ابتدای این نوشته، برای‌تان از ویندوز ۱۰ گفتیم. جالب است بدانید که دیروز تصاویری از گوشی هوشمند لومیا ۹۵۰XL در فضای مجازی منتشر شده است. این تصاویر توسط فردی منتشر شده که مدعی است نمونه‌ی اولیه فبلت پرچمدار مایکروسافت را در دست دارد. طرفداران گوشی‌های نکسوس هم به‌ گوش باشند، چون دو مدل جدید در راه است: یکی از طرف ال‌جی و دیگری هوآوی. روز چهارشنبه در مورد مشخصات لورفته‌ی این دو گوشی نوشتیم.

اوباما و ابر کامپیوتر

این هفته خبری نوشتیم در مورد بدافزاری که به اعماق فرم‌ویر مک نفوذ کرده و کنترل آن را به دست می‌گیرد. خبر مربوط به شایعه‌ی iMac جدید را هم به اطلاع‌تان رساندیم. همچنین اشاره کردیم که باراک اوباما با ساخت بخش جدیدی در دولت آمریکا قصد دارد اولین ابرکامپیوتر «اگزافلاپ» دنیا را تا سال ۲۰۲۵ تولید کند. شرکت گوگل هم این هفته خبرساز بود. گویا این غول موتورهای جستجو از سال ۲۰۱۱ میلادی بدون سر و صدا شرکت خودروسازی‌اش را تحت عنوان «گوگل اتو» (Google Auto) تاسیس کرده است.

بهترین گوشی‌های تابستان

یادآوری می‌کنیم که در این هفته کارشناسان دیجی‌کالا در ویدیویی ۱۵ دقیقه‌ای، ۵ گوشی برتر بازار را با هم مقایسه کردند. مقایسه‌ی ۵ گوشی برتر بازار در تابستان ۹۴ را از دست ندهید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه